12 листопада Міністерство фінансів США запровадило нові санкції проти 32 компаній та фізичних осіб, пов’язаних із постачанням компонентів для іранських дронів і ракет. До списку потрапили судноплавні, логістичні та брокерські фірми з ОАЕ, Кіпру, Китаю, Туреччини, Індії, Німеччини та України, які працюють на користь іранської оборонної промисловості.
Особлива увага Вашингтона спрямована на морський сектор. У списки санкцій внесені Koban Shipping L.L.C., Crios Shipping L.L.C. та Fractal Marine DMCC (ОАЕ) — компанії, які керували суднами, що перевозили обладнання подвійного призначення. Також під санкції потрапили GMCG Shipping L.L.C. (ОАЕ) та GMCG Ltd. (Кіпр) – структури, пов’язані з обслуговуванням так званого “тіньового флоту” Ірану. Ці судна використовувалися для обходу торгових обмежень та транспортування іранської нафти та комплектуючих під прапорами третіх країн.
Крім того, згадані GK Imperativ Ukraina LLC та Ekofera LLC, зареєстровані в Україні, які фігурують у списку як посередники, які брали участь у логістичних операціях для іранської мережі Parchin Chemical Industries.
Для моряків та судновласників такі новини означають посилення міжнародного контролю. Судна, пов’язані з перерахованими компаніями, вже можуть зіткнутися з підвищеною увагою з боку портової влади, страхових компаній та банків. У ряді випадків це призводить до затримок, анулювання чартерів або відмови у страхуванні P&I Club.
Також можливе посилення перевірок під час заходу суден у порти Перської затоки, Червоного моря та Індійського океану. Будь-які невідповідності в документації, сумнівні фрахтові ланцюжки або участь у перевезеннях з кінцевими пунктами в Ірані можуть викликати підозри та призвести до арешту вантажу чи судна.
🧭 Що важливо знати морякам та менеджменту судів:
- Якщо судно змінило менеджера, прапор чи назву в останні місяці — варто перевірити, чи воно не фігурує в санкційних базах (OFAC, EU Sanctions Map, Lloyd’s List Intelligence).
- Екіпажі, які працюють на суднах з маршрутами до зони Перської затоки, повинні бути готовими до додаткових перевірок та оглядів.
- Не рекомендується погоджуватися на контракти від брокерів та операторів, чиї назви або e-mail-адреси схожі на санкційні компанії — нерідко створюються клони для обходу обмежень.
⚓️ Світова судноплавна галузь все частіше опиняється у центрі геополітичних ігор. Санкції проти Ірану безпосередньо стосуються не лише державних структур, а й тих, хто забезпечує перевезення, страхування та технічне управління судами. Для моряків це означає нові ризики від затримок рейсів до непередбачених правових наслідків.